Krönika av Rossana Dinamarca Riksdagsledamot och skolpolitisk talesperson (V)

Jag har tappat räkning på för vilken gång i ordningen som det rapporteras om växande barngrupper på fritidshemmen. Varje år är det dessutom stora ökningar. När det gäller skola och förskola har vi kunnat se siffror på växande grupper, men där handlar förändringarna om decimaler, förändringarna för fritids är med hela tal!

I den skolpolitiska debatten har stort fokus lagts på de sjunkande kunskapsresultaten. Fritidshemmen ska ge eleverna en meningsfull fritid men sen den nya skollagen även stimulera lärandet. Om vi inte kan se kopplingen till misshandeln av fritidshemmen kan vi nog se oss i stjärnorna efter bättre resultat

Jag har besökt flera fritidshem runt om i Sverige och minns väl mitt första besök i egenskap av riksdagsledamot. Det var på Noltorpsskolans fritidshem i Alingsås 2007. I ett stort rum träffade jag personalen, som berättade att i detta rum skulle det vara 42 barn i en och samma grupp? Vi hoppas att alla här, men vi vet inte riktigt säkert? var en mening som
etsade sig fast i minnet. Några år senare besökte jag ett fritidshem i Växjö, där var de 97 barn och 3 personal. Under tiden jag var där försvann ett barn, ett barn som under skoldagen hade personlig assistent men som inte var berättigad detta när han var på fritids.

När mitt eget barn sen skulle börja på fritids fick vi veta att de skulle vara omkring 60 barn. Det som möjligen skulle kunna få ner gruppstorleken var om Saab konkursade. För barn till arbetslösa har ju inte rätt till fritidshem.

Utvecklingen med växande grupper och minskad personaltäthet har vi sett sedan 1990 då det gick 8,3 barn per anställd. Idag är siffran 20,4 barn. Årligen larmar fritidspedagoger om att de inte kan garantera barnens säkerhet. Att den pedagogiska verksamheten blir lidande behöver man kanske inte ens säga.

I en granskning 2010 kritiserade Skolinspektionen fritidshemmen för att inte leva upp till sin fulla potential. Myndigheten ansåg att det pedagogiska uppdraget måste tas på mer allvar, barnens emotionella och intellektuella utveckling få mer stöd och att en större variation i verksamheten behövs. Dessutom visade granskningen att stora grupper och
dåligt anpassade lokaler försämrade möjligheten till bra och trygg omsorg.

I den skolpolitiska debatten har stort fokus lagts på de sjunkande kunskapsresultaten. Fritidshemmen ska ge eleverna en meningsfull fritid men sen den nya skollagen även stimulera lärandet. Om vi inte kan se kopplingen till misshandeln av fritidshemmen kan vi nog se oss i stjärnorna efter bättre resultat. Menar vi allvar är det dags att stoppa den här dramatiska utvecklingen och sätta ett tak på barngruppernas storlek om 20 barn och minst 2 personal.

Rossana Dinamarca
Riksdagsledamot och skolpolitisk talesperson (V)

6 Kommentarer

  1. Ett stooort tack till Dig Rossana Dinamarca!!

    För att du är en av få som verkligen kämpar för oss som arbetar på fritidshemmen. Vi kämpar runtom i landet med detta problem med för stora barngrupper.

    Vi klagar lite men på ngt sätt ställer vi alltid upp och fixar detta trots att problemen växer sig större och större. Jag som bor på Gotland har inte i närheten av lika stora barngrupper som många fritidshem i övriga Sverige. Hoppas vi slipper hamna där. Men här växer ju barngrupperna också till sig. Det känns som om det är NOG nu. Vi måste verkligen göra ngt åt detta växande problem.

    Vi som fritidspedagoger är dessutom oroliga för att inte få ha kvar våra jobb iom detta med lärareleg. + vilka som har ansvaret för fritidshemmen osv….

    Tack för att du fortfarande kämpar för VÅR SAK.

    //Håkan Lyttkens
    Fritidspedagog
    Visby

  2. Få väljer att ta debatten om fritidsverksamheten.
    Du gör det konsekvent och alltid med goda argument och mycket hjärta!
    Tack Rossana Dinamarca. Du får mig att lyssna och tro.

  3. Redaktionen tackar för ett viktigt inlägg i debatten.

    Vi efterlyser också fler politiker som vågar kräva och slåss för andra förutsättningar.

    Hadar
    /Ansvarig utgivare, fritidspedagogik.se

  4. Rossana Dinamarca, du skänker fritidshemmen en strimma hopp. Tack för ditt engagemang. Politiker som inte slänger sig med floskler eller föreslår flummiga reformer känns ytterst sällsynt under rådande utbildningsminister. Det känns skönt att veta att det ännu finns politiker med både klarsynthet och verklighetsförankring.

  5. Tänk att en krönika kan betyda så mycket och göra sådan skillnad i känsla!

    Precis som kvinnorna i dagens samhälle fortfarande kämpar för jämställdhet och lika värde i en struktur som i mångt och mycket gynnar mannen har vi fritidspedagoger skolan som struktur och norm att förhålla oss till. I denna struktur blir vi både osynliggjorda och förlöjligade.
    Från utbildningsministern som kallar vår verksamhet för flum och ogiltigförklarar vår utbildning, från fackligt håll genom att baka in oss i skolans begrepp och normer, tidvis från våra kollegor och att vi i alla andra sammanhang glöms bort som en viktig verksamhet för barnen och deras lärande och välbefinnande.

    Trots dessa härskartekniker, allt större barngrupper och minskad personaltäthet och att vår verksamhet pga detta tappar i kvalitet kämpar fritidspedagoger dagligen runt om i landet för att finnas där för barnen.

    Denna misshandel av vår verksamhet ser du och synliggör i alla sammanhang vilket är stort!

    Tack för att du ger oss känslan av betydelse tillbaka!

    Susanne Yttergren
    Fritidspedagog
    Umeå

Leave a Reply

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*