Med Lärardagarna i backspegeln

Olof Jonsson är fritidspedagogen som gav pedagogiken ett ansikte under året som gick. Förra veckan var han injuden till lärardagarna som en av tre finalister till det fina priset som ”årets lärare”. Vi bad Olof skriva och berätta om denna upplevelse. Här kommer Olofs betraktelser och reflektioner från lärardagarna 2012.

Då var årets pedagogupplevelse över…Lärardagarna, som det också kallas, gick av stapeln 18-20 juni i Bålsta, med Lärarförbundet som arrangör. Det övergripande ämnet för dagarna var ”lust och leda” och alla föreläsare, alla diskussioner bland de 200 deltagarna, berörde detta tema. Varför då årets pedagogupplevelse? Jo, utan att ha eftersträvat epitetet, var alla helt plötsligt benämnda lärare. Detta sammanförde gruppen och gjorde oss likvärdiga i diskussionen och i alla möten.

Jag är fritidspedagog och du modersmålslärare. En annan 1-7 lärare och andra förskollärare. Alla är vi lärare i diskussionen med vetskapen och respekten för varandras olikheter och kunnande. Likvärdiga i ett sammanhang där alla kan bidra, upptäcka och dela med sig av sin kunskap och sina tankar. För att koppla till temat är det sådana självklarheter som skapar lust hos just mig. Då infinner sig snabbt frågan: Varför är det inte så överallt?

Varför lyckas Lärarförbundet så ypperligt med detta arrangemang men vid andra tillfällen missas gång efter annan att benämna alla som lärare? Varför väljer skolpolitiker, hög som låg, att ogiltigförklarar en personalkategori? Rektorer som struntar i vikten av att låta alla få vara med på lika villkor. Varför? Eller när rektorer glömmer bort en verksamhet och till och med stjäl resurserna från den samma? Där kom ledan in…

Jag skriver självklart om fritidspedagogen och fritidsverksamheten!
”Styrkan i mångfalden” nämnde Lärarprisvinnaren Anna Anu Viik i sitt känsloladdade tacktal och syftade på den berikande flerspråkigheten och den kraft som finns i det mångkulturella.
I mitt huvud kunde det lika gärna syftat på de olika lärarkategorierna inom skolväsendet och hur de olika pedagogiska synsätten berikar oss som pedagoger i samarbetet, och stärker varje barns möjlighet till utveckling. Jag ser denna möjlighet. Vi som deltog ser denna styrka. Detta pedagogens Eutopia som berikar, där lärare delar med sig och utvecklar, kan vara ditt arbetslag, din förskola, fritids eller skola. Din kommun – Sverige!

Föreläsningar… Lärardagarna bjöd på mycket i den vägen och jag ska i ärlighetens namn erkänna att jag inte han med att höra alla. Måste dock nämna denna underbara Anne Marie Körling, som du kan läsa mer av på hennes blogg ”Körlings ord”, och hennes fantastiska föreläsning om det pedagogiska samarbetet.
”Skolan ska vara generös!”, ”skolans inre värld går förlorad om vi inte pratar om den!”, misslyckandet är en del av lärandet!”…Sida upp och sida ner satt jag skrev ner klokskap. En engagerande föreläsare som bjöd in och utmanade sin publik.
Apropå att bjuda in och utmana sin publik… Teater gruppen ”Tage Granit” och deras gestaltande av olika typer av samtal. Say no more!:-D

Möten med människor… Dessa underbara, utvecklande, intressanta möten. Dagarna fylldes av dessa. Tisdagen började med att jag kliver in till min första föreläsning. Där finner jag båda bloggarna Killfröken och Blovisa vid bordet bredvid. Möte IRL (in real life) eller som ordälskaren Körling så krångligt beskrev det: verklighetsträffas… Alla som kom till lärardagarna blev omedelbart ”märkta” med en bricka på bröstet som berättade för omvärlden vem man var. Jag kunde inte sluta med att läsa dessa namnlappar som folk bar, vilket är ett ganska lustigt och kanske oförskämt sätt att mötas då blicken lätt glider från ansiktet ner mot brösthöjd. Mötena med människor jag följer på facebook och twitter blev både många och oväntade.

Sedan var det detta med Lärarpriset…
Några människor tyckte att det var en god idé att nominera mig till Lärarpriset som skulle delas ut med pompa och ståt vid tisdagens middag under Lärardagarna. Många var nominerade. 10 blev utvalda av juryn. Mera granskning och referenser… Tre finalister valdes ut och jag var en av dem. Nu fick jag meddelandet att jag nu var en av de tre samt att jag i och med detta blev inbjuden att delta under Lärardagarna. Det arbete jag utför håller tydligen den klass att det skulle kunna belönas med ett pris som årets lärare…

Här räcker det och blir över för Olof Jonsson kan jag tillägga. Den stolthet och tacksamhet jag känner över att det arbete jag utför, tillsammans med andra på Tenhultsskolan, är stor. Samma sak känner jag mot de människor som tagit sig tid att nominera mig.
Prisutdelning… Lillemor Eriksson, Olof Jonsson och Anna Anu Viik fick var och en kliva upp på scenen för att höra juryns motivering för första gången.

Juryns Motivering:Olof Jonsson är en genuint driven fritidspedagog som hrt utvecklat skolans rastverksamhet till en lärande miljö. Han har visat att rasten kan vara såväl kreativ som relationsskapande – att den är en arena för vidgat lärande som ger kunskaper som ger kunskaper som eleverna har glädje och nytta av i många andra sammanhang. I den reguljära fritidspedagogiska verksamheten som Olof Jonsson ansvarar för tas elevernas delaktighet och engagemang till vara. Genom olika upplevelser av skapande och rörelse får de möjlighet att omsätta sina nyvunna kunskaper i praktiken. Olof Jonsson entusiasmerar även fritidspedagoger och lärare i hela Sverige. Via föreläsningar och medverkan i TV-serien ”Friare kan ingen vara” sprider han sitt lustfyllda arbetssätt. Olof Jonsson har också lyckats väcka föräldrarnas intresse för såväl den fritidspedagogiska verksamheten som skolans rastverksamhet”

199 personer applåderade men det var svårt att ta in. Tankarna virvlade runt i huvudet.
-Sa de fritidspedagog?-Pratar de om att rasten är en resurs? Jag kan bara säga det igen. –STOLT! Anna var den som gick hem med priset som jag tidigare nämnde. Jag har aldrig sett henne jobba, men jag har mött henne, diskuterat och insett att hon är en person med stor yrkesstolthet och hon brinner för det hon gör. Kan inte tänka mig en värdigare vinnare än just Anna.

Nästa år är det dags för Lärardagarna igen.
Anmäl er dit. Nominera en kollega. Bidra. Det ska jag göra!

Olof Jonsson
Hemsida
Facebook

4 Kommentarer

  1. Jättekul Olof att du var nominerad! Synd att du inte vann! Kan inte låta bli att reflektera över att lärardagarna infaller efter skolterminens slut. Hm, få se, vilka har möjlighet att åka då?

  2. Jäg känner mig hedrad av att ha fått träffa dig, ha fått höra dig berätta om ditt arbete och att ha sett ditt engagemang i fritidspedagogernas kamp för bättre villkor och status.
    Sådana som du behövs! Vi båda representerar marginaliserade lärargrupper som har haft det tufft och vars röst behöver höras mer. Fint av juryn att uppmärksamma oss och genom valet dessa grupper av lärare.
    Tack för dina fina ord om mig Olof. Som modersmålslärare får jag inte röra på mig så mycket med beleverna och det saknar jag sannerligen. Kanske kan vi hitta på något nytt, du och jag, där vi kombinerar modersmål och rastverksamhet…den mångkulturella skolans rastverksamhet – du spelar basket, jag pratar finska, du pratar svenska, jag dansar afrikansk dans och sen lite barn och vi vispar ihop det hela??
    Jag tycker att vi hittar ett samarbetsforum i någon form som gagnar våra elever. Vad sägs?
    Din dotters SMS berörde mig: det är dem vi är till för, barnen (inte bara våra gna) som stenhårt tror på en och som ger kraft och mening i arbetet framåt.
    Ha en fin sommar nu. Samla krafter och tankar inför höstens prövningar. De kommer, det kan du vara säker på 🙂
    Solskenshälsningar från Anna Anu

  3. Åh vad jag blir glad, Anna & Susanne!

    Anna. Ser din vision till samarbete för mitt inre. Låter spännande, utmanande och galet:-D
    … eller som min sambo uttryckte det. -öh, ska du dansa??

    Men du har rätt. Tillsätt lite barn så har vi ett koncept!

    Glad sommar till er bägge!

  4. Snarare en experimentell, internationell recept och lek: kaka, kuchen, cake, pastel,kek, dort, tort, torta
    Ja just det. Hur gick reglerna nu i den här leken/recepten?
    Hur skall man kasta boll, springa eller visa med kroppen och samtidig säga kaka på så många olika språk som möjligt?
    Anna Anu 🙂

Leave a Reply

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*