Regeringen backar – men ingenting har hänt

Nu har utbildningsdepartementet sett över behörighetsförodningen och föreslår att fritidspedagogen får tillbaka ansvaret över fritidshemmets verksamhet. Det var precis vad man lovade för ett år sedan. Inte mer – inte mindre. Jag var skeptisk då. Fler med mig.

Det tog regeringen ett år att ge ett förslag på vad man innan hade lovat. Inte mycket har hänt sedan förra året. Vi berövades ”allt” och fick smulor tillbaka. Det är kanske ett steg i rätt riktning. Men att göra fritidspedagogen obehörig fritidshemmet var från början ett dumt och orimligt beslut. Drygt 1 av 4 som arbetar i fritidshem idag har adekvat utbildning. På riktigt och i verklighet var inte obehörigheten ett stort problem. Mest en principfråga. Arbetsgivare fastanställer barnskötare och fritidsledare dagligen på fritids. Problemet har hela tiden varit legitimationen.

Den legitimation som idag kan erhållas via vidare studier (LL2) är ett större hot för fritidshemmet än vad behörighetsförordningen någonsin var. Lärarlyftet ger fritidspedagoger legitimation och behörighet i ett skolämne. Således flyttas behörigheten till skolan. Från fritidshemmet. Lärarförbundet har som bekant skrivit ett förslag på kursplan för de fritidspedagogiska verksamheterna. Det skulle – enligt dem – ge oss legitiamtion i vårt ”huvudämne”. Fritidspedagogik. Nu är fritidspedagogik som bekant inget ämne, varför idén faller på sina egna formuleringar.

Det enda rätta är en legitimation till högskoleutbildade fritidspedagoger (lärare, grundlärare) med inriktning mot fritidshem – i fritidspedagogik. Legitimation kopplat till utbildning och dokumenterad kompetens. Likt en psykologs legitimation. Personligen anser jag att legitimationsreformen är och var onödig. Den garanterar inte kvalitet. Men när vi nu befinner oss i detta läge måste vi kanske ändå slåss för en legitimation i den form jag skriver om. Varför? Dels som ett botemedel mot LL2-emigreringen och dels för att det kommer nya grundlärare som förmodligen också kommer att legitimeras i skolämnen. Detta botemedel måste komma snart. Innan allt för många behörigheter flyttats och legitimerats i skolämnen.

Än har inget hänt. Skolledare och kommuner tolkar historien på sitt sätt och deltidstjänster börjar bli ett faktum. Personligen tolkar jag det INTE som att ”komplementet till undervisningen” behöver vara av legitimerad fritidspedagog. Bara för dem som vill hålla i ämnesundervisningen. Att fritidspedagoger håller i skolans kursplansstyrda ämnesundervising har aldrig varit ”komplementet”. Det är kompensatoriskt. Komplementet är eg inte i fara. Vi måste bara tolka läroplanen ordentligt. Men, förordningen kan säkert tolkas åt båda håll. Att komplementet till undervisningen ÄR undervisning, men inte kursplansstyrd.

Hur som haver. Inget har hänt. Inte läge att skåla eller vila påverkansarbetet.

3 Kommentarer

  1. Hej! Här kommer en liten saga som kom till mig i går morse.
    Det var en gång några pojkar som fick lov att ha byggrummet för sig själva. De skulle bygga med kapla och Janne hade med sig några modeller från 50-talet som han hittat. De var visserligen gjorda för mekano men so what!
    All och Ian och Sen, de andrapolarna, var inte så intresserade men gillade att ha rummet för sig själva.
    De kollade på tornet som stod på golvet, hm vad gör vi?
    Janne kom på att han spelat Jenga. Om vi tar några bitar från botten kan vi bygga ännu högre, sa han.
    Äh, va fn det funkar inte, sa de andra surt.
    Jamen vi kan stärka upp med nåt, föreslog dom.
    Ute i skogen intill hittade dom taggtråd. Vi tar den men vi måste täcka taggarna annars får vi aldrig ha den, sa dom fnissande till varandra.
    Sagt och gjort de täckte taggarna med jättefina pärlor som dom hittade hos dom” riktigt duktiga”. Dom” riktigt duktiga” fick ibland sådana för att känna sig sedda.
    Under tiden dom byggde märke dom att allt blev glesare och vingligare men dom kunde inte sluta. Till slut kom dom på att dom kunde fösa in lite fina puttekulor i hålen i botten på tornet. Visserligen passade dom inte riktigt men det var kul att se hur länge det skulle ta innan det rasade. Efter ett tag ca 8 år tröttnade dom sparkade till hela skiten och drog. Nu fick äntligen ”Lövet” och hans polare komma dit men hur såg det ut! All städning kvar åt dom, inte sjysst eller hur?
    Taggtråden = betyg och hårda tag
    Puttekulor = outbildade

  2. Hoppsan igen! Reinfeldt ägnade hela jultalet åt skolan!! Det blir ännu hårdare tag. Taggtråd ända ner till botten. Betyg längre ner i åldrarna så att vi snabbt kan sortera och nivågruppera våra samhällsmedborgare.
    Han lovade oxå att kommunerna ska få ha kvar ansvaret för skolan och han HYLLADE Jan Björklund! Vi har enligt honom kommit en bra bit på väg mot den skola som ska ta Sverige in i framtiden.
    Det som var skönt var att han står bakom Björklund. Nu vet vi var vi ska lägga våra röster vid nästa val. Eller hur?

Leave a Reply

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*