Samverkansrådet för fritidspedagogiska frågor

I ett försök att stärka de fritidspedagogiska frågorna och lyfta dem på den politiska agendan vill vi starta ”Samverkansrådet för fritidspedagogiska frågor”.
Dels för att utveckla yrkesrollen och arbeta för att kvalitativt säkra verksamheten.Men också för att lyfta fritidshemsfrågorna genom lobbyarbete gentemot styrande inom utbildningsväsendet, på lokal såväl som nationell nivå.

Representationen i rådet kan se ut på olika sätt men vi tänker oss att samla de etableringar som redan finns, men det känns viktigt att rådet representeras av olika åsikter och flera perspektiv. Rådet skulle tex kunna representeras enligt följande:

-Fritidspedagogernas Riksförening
-Fritidspedagogik.se
-Yrkesverksamma pedagoger
-Verksamma vid universitet/forskare
-Lärarförbundet

Varför vill vi starta ett samverkansråd? För att bättre förvalta, bredda och etablera det engagemang som finns idag.

Hur detta ska organiseras och administreras kommer vi att arbeta med framöver.

5 Kommentarer

  1. Idén om ett samverkanråd låter spännande. Just nu, förefaller det som om det finns generationsförskjutningar inom kåren. Mellan omsorgsfrågan och utbildningsfrågan. Jag tror det är väldigt viktigt att förena och förstå båda dessa sidor av uppdraget. Risken att ersättas av andra pedagoggrupper blir stor om vi inte kan presentera en profil.

    Malin

  2. Jag håller med Malin om att det låter spännande. En viktig och brännande fråga som skulle behöva diskuteras på bred nivå är frågan om vad det innebär att komplettera skolan (som skollagen säger att fritidshemmet ska). Hur går detta till? Vad kompletterar vi med? etc.

  3. Det lutar åt att kommunerna fått sin chans. Har det skett något positivt sedan fritids kom in i skolan och det blev kommunalt?
    Nej!
    Kan ett samverkansråd påverka framtiden för fritids om det blir statligt?
    Vi bör ta till alla medel så kör på!

  4. Tack för ert stöd. Hör gärna av er om ni vill engagera er i frågan. Idag är det lite för få som är villiga att lägga tid projekt utanför sociala medier.

  5. Hej!
    Jag är också intresserad av vad man menar med ”komplement”. Därför har i en enkät frågat ca 70 studenter i Malmö och Stockholm. Håller på att bearbeta svaren – hur en student tolkar ”komplement”. Men hur tolkar ”staten” komplement. Detta behöver vi förstå.
    Ingen av oss tror på traditionell undervisning i namn av fritidshem – alla vet vi att barn lär sig en hel dell på fritidshemmet. Hur kan vi uttrycka det? Är det ”komplementet”??

    Trevlig påsk!
    Malin

Leave a Reply

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*