Alexander Skytte – ny skribent på fritidspedagogik.se

Fritidspedagogik.se har ett antal nya skribenter som vi kommer att presentera kommande vecka. Först ut är Alexander Skytte som också är ny webmaster för sidan.

1. Välkommen till fritidspedagogik.se Alexander Skytte. Berätta kort om dig själv och hur du kom i kontakt med fritidspedagogik.se

En glad 90-talist som blir intresserad och överengagerad i de mesta jag stöter på. Har en stark inre motivation att utveckla verksamheten i skola och på fritidshem. Bor med min sambo och son på 4-månader i en förort till stockholm där jag även är verksam yrkesmässigt. Hade jobbat som fritidspedagog i ett år när jag blev tipsad om facebook gruppen fritidspedagogik.se av en kollega. 5 års studier på högskola hade fått mig omotiverad och gjort att jag glömt varför jag valde att jobba med barn från första början. Gruppen gav mig ny energi och hopp för att fritidsverksamheten behöver bli bättre och att det finns mycket man som pedagog kan göra i sin verksamhet och andras.

2. Utbildning?

utbildad barnskötare via pedagogprogrammet

legitimerad lärare i idrott och hälsa år 1-9 samt gymnasiet och engelska 3-9 samt gymnasiet

3. Varför valde du att bli fritidspedagog?

Jag valde yrket fritidspedagog för att jag vill se verksamheten från olika synvinklar. På ett sätt blev mitt val till fritids lite mer av en efterkonstruktion av min karriärplan jag la upp i 8:an. Min plan var då att jobba mig igenom skolans alla åldrar från förskola till gymnasiet. Jag är oerhört tacksam att jag fick möjligheten att gå in på fritids. Möjligheten till en sådan metodik och pedagogik gör att jag ibland ångrar mitt val att bli ämneslärare. Det är som fritidspedagog man kan göra skillnad för barn på riktigt. sen dess har yrket som pedagog vart mitt kall.

4. vad anser du själv vara dina styrkor i yrkesrollen?

Förmågan att empatiskt sätta sig in i någon annans situation. Jag har själv haft en tuff tid i skolan där varken jag eller min omgivning förstod sig på mig. En annan styrka jag har är att ta andras ideer, koppla ihop dem med de resurser och förutsättningar vi har och sedan utveckla verksamheten eller skapa aktiviteter utefter barnens behov. Jag har lätt för att se samband.

5. Gick du själv på fritids om ja, är det något du tagit med dig i yrkeslivet från den erfarenheten?

Fritids är kort och gott den verksamhet som har räddat mitt liv. Som bokstavsbarn hade jag själv väldigt svårt för skolans ramar. Av fritidspedagogerna bemöts jag dock alltid som en individ, här hade vuxna tid för mig och mina behov och jag upplevde ett genuint intresse för mitt välmående. Det fanns inga tvång, utan jag fick jobba med det jag ville och fritidspedagogerna stöttade mig i mina beslut och hjälpte mig ta mig över mina hinder eller hitta nya vägar när det blev för jobbigt. De satte sällan hårt mot hårt och detta gjorde att jag ville klara av skolarbetet, inte för min egen skull, utan för deras skull. När jag inte hade den inre motivationen att jobba för mig själv gav de mig en yttre motivation att jobba för dem, för de ville att jag skulle klara av skolan. Då ville jag det också. Jag kommer aldrig glömma de pedagoger som la ned sådan energi och tid på mig när jag själv inte orkade det. Den tid de gav mig kommer jag ägna resten av mitt yrkesliv att återgälda genom att ge barnen jag stöter på samma kärlek. Jag har även den osannolika turen att idag få kalla mig kollega till en av dessa fantastiska pedagoger. På min skola har jag även en kollega som är gift med den pedagog som för 17 år sedan skötte hela min undervisning ensam med mig när jag gick i 4:an innan jag bytte skola till en liten grupp. Det var för mig ett känslosamt återseende att träffa den person som satt en sådan prägel på mitt liv.

6. Vad är det roligaste med yrket?

Det roligaste med yrket är att få göra skillnad. Att dagligen få lyssna på barns tankar, känslor, åsikter, problem och tillsammans finna lösningar, det är magiskt. Sen finns det de barn som ofta blir missförstådda. De som blir utåtagerande men inte har förmågan att uttrycka sina känslor. Att komma under skalet hos dessa barn och kunna få ge den kärlek och förståelse de behöver så innerligt gör all tid man lägger ner värt det. Dessa elever ligger mig alltid lite extra varmt runt hjärtat.

7. Finns det något ni gör på ert fritidshem som du är särskilt stolt över?

Fritidshemmen på min skola är väldigt duktiga på stora happenings. När fritidshemmen samarbetar skapas det en sådan fantastisk sfär på skolan att det ibland känns som man har kommit till ett nöjesfält. Pedagoger som bjuder på sig själva genom att klä ut sig, avdelningar som helt förvandlas till en mystisk grotta eller tronrum i ett slott. Det ger en röd tråd och känsla av gemenskap för eleverna och personal.

8. Finns det några förändringar du skulle vilja se i fritidshemmens verksamhet och/eller funktion?

Jag vill se ett fritidshem med ett tydligt uppdrag. Tydligt i den form att uppdraget ges den tid som krävs för att kunna genomföras. Jag vill se att fritidspedagogerna går tillbaka till huvuduppdraget att fokusera på fritidspedagogik. Jag anser att fritidshemmet kan ges en större befogenhet och tydlighet i uppdraget att jobba med de demokratiska och sociala värden från läroplanen.

9. Vilka tips skulle du vilja ge nyutbildade som ska börja jobba?

Våga stå upp för Er verksamhet. Er utbildning ger en tyngd att argumentera för rätten till en god arbetsmiljö för dig själv, kollegor och för barnen. Lyft även in den forskning och teorier från utbildningen och använd den kunskap ni besitter för att kollegialt utveckla fritidsverksamheten.

Våga prova och misslyckas. Tro på din egna verksamhetsidé och glöm inte bort vad som fick dig att välja yrket. Den inre motivationen kan vara det som tar dig igenom prövande situationer, särskilt i början då mycket är nytt. Be om hjälp ifall något känns för svårt eller fråga om något känns otydligt eller konstigt. Fritidspedagogen jobbar oftast i arbetslag och finns till för att stödja varandra i arbetet och ta tillvara på varandras styrkor. Allt ordnar sig, vissa saker tar bara lite längre tid.

Framför allt – Ha kul på jobbet! Då brukar barnen ha det också

 

FacebookTwitterWhatsAppEmail

Bli först att kommentera

Lämna ett svar

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*