Jesper Nilsson – ny skribent på fritidspedagogik.se

1. Välkommen till fritidspedagogik.se Jesper Nilsson. Berätta kort om dig själv och hur du kom i kontakt med fritidspedagogik.se 

Jag började arbeta som lärare i fritidshem 2015. Jag intresserar mig för pedagogisk och psykologisk forskning, musik och musicerande, datorspel och demokratifrågor. Fritidspedagogik.se kom jag i kontakt med redan under min studietid och har varit en plattform för att få ventilera, provocera, bli provocerad och att få uppleva och inse nya saker som är relevanta för fritidspedagogiken.
2. Utbildning?

Jag är utbildad grundlärare med inriktning fritidshem och musik. Jag har dessutom studerat 1,5 år på musikhögskola till högstadielärare i musik. Men jag sadlade om till lärare i fritidshem. I skrivande stund skriver jag min mastersuppsats i pedagogik och skriver i denna om barns spelande av digitala spel på fritidshemmet.
3. Varför valde du att bli fritidspedagog?

Att få möta barnen i en informell situation och bli en förebild för dem kan vara omdanande för barnen och i förlängning för samhället. En klasslärare kan ha svårare att möta barnen i deras intressen eftersom timplanar och måluppfyllelse tar mycket tid. Fritidshemmet är den informella plats som i särklass engagerar flest barn och med bred heterogenitet med sin halva miljon inskrivna barn från alla samhällsskikt.
4. vad anser du själv vara dina styrkor i yrkesrollen?

Jag kan utmana förgivettagna konventioner om vad som i kollegiet anses rätt och riktigt. På detta vis inbillar jag mig att jag bidrar till en större förståelse för alla barns olika förutsättningar för att ha en lustfylld och lärorik tid på fritidshemmet.
5. Gick du själv på fritids om ja, är det något du tagit med dig i yrkeslivet från den erfarenheten?

Tyvärr har jag bara svaga minnen från min egen barndom, så det finns inte så mycket att säga. Jag minns att vi matade en ödla med syrsor och att det var riktigt gött!
6. Vad är det roligaste med yrket?

Att få ta avstamp i något man själv älskar och ”smitta” barnen med sin glädje och entusiasm. Att ha kollegor som har andra intressen och gör samma sak, och att således kunna erbjuda ett spektra av möjligheter med god kvalitet och stor glädje!
7. Finns det något ni gör på ert fritidshem som du är särskilt stolt över?

Vårt demokratiarbete och vår Minecraft-server!
8. Finns det några förändringar du skulle vilja se i fritidshemmens verksamhet och/eller funktion?

Jag tror, att om vi i framtiden ska arbeta mindre med tanke på automatiseringen av många arbeten, så behöver fritidshemmet bli en öppen verksamhet för alla och att kraven på arbete eller studier hos vårdnadshavarna tas bort. Fritidshemmet behöver i framtiden ses som en möjlighet för alla, och inte en rättighet för de som arbetar eller studerar. Framförallt måste fritids ses som något som gagnar barnen främst, och inte den arbetande/studerande vårdnadshavaren.
9. Vilka tips skulle du vilja ge nyutbildade som ska börja jobba?

Använd din ”nybörjarenergi” för att skapa förändringar du tror på! Lägg mycket krut på att forma en verksamhet du kan vara stolt i, och som du kan vara rutinmässig i när den där initiala glöden kanske försvinner ett par år in i yrket.

 

FacebookTwitterWhatsAppEmail

Bli först att kommentera

Lämna ett svar

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*