Tobias Hurtig – ny skribent på fritidspedagogik.se

1. Välkommen till fritidspedagogik.se Tobias. Berätta kort om dig själv och hur du kom i kontakt med fritidspedagogik.se

Jag är en energisk och glad person. Jag älskar sport i allmänhet och fotboll i synnerhet. Jag är född och uppvuxen i Västra Frölunda, har bott många år i den otroligt fina staden Borås men bor numera i Uppsala. Jag jobbar som rastaktivist under skoltid och på fritidshemmet under eftermiddagen.

Fritidspedagogik.se kom jag i kontakt med via sociala medier under min studietid. Jag tyckte det var intressanta ämnen som togs upp och belystes. Dessutom från en annan infallsvinkel än vad jag fick från högskolan. Fritidspedagogik.se har gett mig jättemånga bra idéer och tankar.

2. Utbildning?

Grundskollärare med inriktning mot arbete i fritidshem samt bildlärare åk 1-6. Gick på Högskolan i Borås.

3. Varför valde du att bli fritidspedagog?

För att jag älskar arbetsuppgifterna. Jag älskar det situationsbaserade lärandet. Jag älskar det informella lärandet. Som när vi ibland tar med hela fritidsavdelningen till skogen och sitter vid ett träd och pratar om vilken fjäril det är som flyger förbi. Då kan jag ofta tänka på hur otroligt mycket jag älskar mitt jobb. Fritidspedagogik är så otroligt viktigt. Jag bara älskar det helt enkelt. Som lärare krävs det att man är lite fyrkantig ibland (åtminstone jag). Men sedan jag började jobba som rastaktivist kan jag vara barnslig även under skoltid – hur kan man inte vilja bli fritidspedagog?

4. Vad anser du själv vara dina styrkor i yrkesrollen?

Att jag lär mig av mina misstag är nog det viktigaste. Men jag hoppas och tror att en av mina styrkor är att jag ser barnen. Hur de mår, om de behöver prata med någon eller om det är något som har hänt. Jag är dessutom ganska bra på att organisera saker.
Sist men inte minst är jag bra på att få saker att förändras, som när vi fick igång att jag numera är rastaktivist på mitt jobb. Det är jag stolt över. Fritidspedagoger ska inte vara resurser i ett klassrum. Vår kompetens ska utnyttjas på andra sätt än så.

5.
Gick du själv på fritids och om ja, är det något du tagit med dig i yrkeslivet från den erfarenheten?

Ja det gjorde jag. På världens bästa fritids. Jag har tagit med mig hur underbart det är att vara en liten grupp barn i skogen. Hur mycket det kan betyda för ett barn att åka på utflykter. Hur mycket det kan betyda för ett barn att bara få sitta och prata med en vuxen. Jag har tagit med mig att det är viktigt att barnen ibland får ha mysigt på fritids. För det hade jag ofta. Det är sånt man minns när man blir vuxen sen. Som när det regnar mot fönstret och man sitter inne och målar en teckning och bara är helt inne i det man gör. Det är viktigt att fritids är givande för barnen från öppning till stängning. Det var det på mitt fritids och så ska det vara.

På kurser och diverse nätverksträffar för fritidspedagoger som jag varit på har jag ibland kommit i kontakt med åsikten att fritids bara är en pedagogisk verksamhet fram till cirka 16:00. Det där är så fel att jag nästan rycker av mig håret. Fritids ska vara en pedagogisk verksamhet fram tills stängning. Att inte erbjuda barnen en ”styrd aktivitet” de sista timmarna är en helt annan sak. Så nu fick jag sagt det också.

6. Vad är det roligaste med yrket?

Oj, den var svår. Alla barnen som är så himla fantastiska. Det absolut roligaste med jobbet är att man är så full av liv på jobbet. Man skrattar i ena stunden, är argare i nästa och stressad i den tredje. Jag kommer hem och är på gott humör. Det finns verkligen inget bättre än att jobba med barn.

7. Finns det något ni gör på ert fritidshem som du är särskilt stolt över?

Att barnen får vara delaktiga i vilka aktiviteter vi ska erbjuda på fritidshemmet. Att vi är lyhörda inför barnens önskemål. Det är viktigt tror jag. Fritidshemmet är en utmärkt verksamhet för att jobba med demokratiska värden. Vi är inte lika styrda i vår verksamhet som ämneslärarna vilket innebär att vi kan anpassa vår verksamhet efter barnens önskemål på ett helt annat sätt.

8. Finns det några förändringar du skulle vilja se i fritidshemmens verksamhet och/eller funktion?

Att omsorgsbegreppet får en vidare innebörd igen. Jag tycker att det känns som att det får ett mindre värde för varje år som går. Men om det är något vi ska värna på fritidshemmen så är det just omsorgen av barnen. Vi har en verklighet där skolinspektionen kan komma till fritidshem med alldeles för stora barngrupper, men sen vara nöjda då barnen har ”styrda aktiviteter att välja mellan”. Personligen tycker jag att det är hemskt. Vi måste få nationella riktlinjer för hur stora barngrupperna får vara.
Jag tycker dessutom att fritids ska skiljas från skolan. Vi borde ha egna lokaler skilda från skolan till vilka barnen går efter skolans slut.

9. Vilka tips skulle du vilja ge nyutbildade som ska börja jobba?

Lönen kommer alltid vara viktig, jag förstår det. Men glöm inte att fråga era blivande chefer dessa tre frågor:

1) Vad gör fritidspedagoger under skoltid på er skola? (Svarar de resurs i klassrum så säger ni att ni vill vara exempelvis rastaktivister istället. Be cheferna googla Olof Jonsson, honom tog jag inspiration ifrån. Är de bestämda på att fritidspedagoger ska vara resurs i klassrum så tackar ni för tiden och går därifrån)

2) Hur mycket planeringstid får jag? (Tänk på att det är skillnad på barnfri tid, möte tillsammans med kollegor samt egen planeringstid)

3) Hur stora barngrupper har ni på era fritidshem?

Glöm dessutom inte att påminna er själva om vilket otroligt roligt jobb ni har. Har ni kul så smittar det oftast av sig till barnen.

FacebookTwitterWhatsAppEmail

Bli först att kommentera

Lämna ett svar

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*