Tankar dagen efter…

Nu är inte läge att vila. Debatten måste fortsätta och opinionen stå stark. Igår stod det klart att våra argument står starka såväl akademiskt, pedagogisk och politiskt (även om politiken aldrig säger något – utan medietränat dödar en dialog som går ut fel håll). Mötet på departementet var med Bertil Östberg och en kvinna, som inte presenterade sig till profession, som höll koll på både paragrafer och Östberg. Vid ett tillfälle kom denna paragraf på tal.

20 § Utöver legitimerade lärare eller förskollärare som avses i 19 § första stycket kan det för undervisningen i fritidshemmet finnas fritidspedagoger eller motsvarande. Därutöver får det finnas annan personal med sådan utbildning eller erfarenhet att elevernas utveckling och lärande främjas.

De båda framhärdade i att läsa mer noga. Jag frågade om de från departementets håll ville förmedla att tusentals människor har fel i sina tolkningar – att de är dumma i huvudet – eller att det har formulerat ett luddig paragraf.

Vi hävdade att denna underordnar fritidspedagogen och att det är en rang. Detta dementerade de båda starkt och sa: ”Då läser man inte tillräckligt noga”. Vi vidmakthöll att det är en underordning och att den generellt tolkats så av såväl fritidspedagoger, lärare, professorer på universitet och människor utanför skolan som vi frågat.
De båda framhärdade i att läsa mer noga. Jag frågade om de från departementets håll ville förmedla att tusentals människor har fel i sina tolkningar – att de är dumma i huvudet – eller att det har formulerat ett luddig paragraf.
…….den frågan dog i tystnad. Hade media vart på plats hade vi tryckt på den igen.

Så. Våra argument är starka. Glöm inte det!
Nu gäller det att förvalta det vi påbörjat. Legitimationsfrågan måste få uppbackning av en verksamhet som har täckning för det vi säger.

Jag sa att vi skulle kompensera allt som facket inte gör. Idag. Helte valde också att inte skicka några av mina hårdare passningar till fackförbund, ämnesråd och lärarkollegor.

I Lärarnas Tidning pratar jag igen om en intresseförening. Stefan Heltes spontana reaktion på detta var att fråga om det var tänkt att konkurrera med Lärarförbundet. Det jag sa, var inte att vi skulle komplettera dem som det stod i artiklen på deras hemsida. Jag sa att vi skulle kompensera allt som facket inte gör. Idag. Helte valde också att inte skicka några av mina hårdare passningar till fackförbund, ämnesråd och lärarkollegor.

Vi på fritidspedagogik.se vill vara en möjlighet och tillgång för er alla i kampen och det dagliga arbetet. Vi vill, lite i förhand, berätta vad vi vill bjuda på i framtiden
* Vi kommer att försöka starta ett forum igen. Debatten på Facebook har vart bra, men svår att överskåda. I ett eget forum kan vi kategorisera diskussionen i olika ämnen.
* Vi kommer att skapa en affisch som ni kan sätta upp på era arbetsplatser för att sprida kunskapen om sidan och pedagogiken.
* Inom en snar framtid kommer en FAQ rörande yrkesrollen och legitimationsfrågan. En källa att hämta kunskap och argument.
* Snart kommer också vår första profil eller intervju. Vi tänker lyfta fritidspedagoger som vi tycker är goda förebilder i sin yrkesroll.
* Vi ska, om intresset visar sig stort nog, investera tid i projektet kring att starta en intresseförening.

Nu är inte tid att vila. Eller misströsta. Det är i motstånd vi ska växa. Utveckling kräver motstånd. Vi ska inte tystas under politisk retorik eller gå vilse i paragrafer.

FacebookTwitterWhatsAppEmail

5 kommentarer

  1. Återigen mkt bra skrivet Hadar! Bra att du pushar oss framåt i rätt riktning, Tror också att det är bra med ett forum utan för facebook. Pratade med en kollega som är fritidspedagog idag. Som inte är medlem i Facebook och som inte tänkt bli det heller. Keep up the good work. / Håkan

  2. Bra jobbat! Det skulle vara intressant att få höra vilka hårdare passningar som du skickade till lärarförbundet, ämnesrådet och lärarkollegerna???

  3. Andreas, lite på det temat jag skrivit om tidigare. Lärarnas tystnad där ingen ställning tas varken för eller mot. Lärarförbundets tystnad i när man såg vart detta var på väg. De skulle informerat oss i ett initialt läge och tagit oss i strejk. Inte avkräva oss tacksamhet för att de lobbade in oss i förordningen – där vi ändå kom på undantag.

    Smulorna från bordet är inte bra nog längre.

    Ämnesrådens arbete, roll och faktiska ”makt” är för mig ännu oklar. Är de en länk mellan oss och förbundet? Hur kan vi använda dem? Det pratas mycket om ämnesråden, men även de leder inte utvecklingen på det sätt som jag tänker att de borde. Tydligare. Starkare. Strängare.

    Men det är min bild av deras roll. Som jag inte har en aning om egentligen. Och det är väl själva problemet. Många blir förvånade över att det finns ämnesråd. Eller årets fritidspedagog. Det glappar i informationen.

  4. Jag håller med dig i din kritik. Vi har varit osynliga i både Lärarförbundet och skoldebatten. Lärarförbundets strategi att även fritidspedagoger döljs i deras definition av begreppet lärare har tyvärr endast förstärkt vår osynlighet ytterligare.

  5. Gillar starkt dina punkter! Jag hoppas innerligt att det kommer till stån och att budskapet kan nå ut. Vi står bakom/bredvid dig!!

Lämna ett svar

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*