Krönika av Gustav Fridolin

I dagarna nås vi av ännu en rapport från Skolverket som visar att skolan inte klarar av det som kallas för det kompensatoriska uppdraget. Föräldrarnas utbildningsbakgrund och hur länge en elev bott i Sverige spelar stor roll för vilka chanser en får i skolan. Faktum är att Sverige är sämre än de flesta jämförbara länder. Det är något som river i hjärtat på mig och, tror jag, på de flesta svenskar. Det här ska vara ett land där alla har rätt till en ärlig chans. Och just därför behöver Sverige sina fritidshem. Just därför är fritidspedagoger så viktiga för den svenska skolan.

Fritidshemmen är en betydande del av barnens dag med stor inverkan på deras utveckling, socialt såväl som kunskapsmässigt. Därför är det en självklarhet att fritidspedagoger ska omfattas av legitimation.

Skapande arbete och lek är väsentliga delar i det aktiva lärandet. På fritidshemmen tränar eleverna flera olika förmågor. De får erfarenheter av att hantera olika sociala situationer, träna sitt språk och att lyssna och respektera andra. Färdigheter som är viktiga och efterfrågade i det övriga samhället.

Alla elever lär på olika sätt och genom fritidspedagogiken får eleverna bättre förutsättningar att nå upp till sin fulla potential. Enligt skollagen är fritidshemmen en del av skolväsendet och därför benämns verksamheten också som undervisning som endast de med lärarlegitimation får ha ansvar för. Därför är det ett stort problem, närmast huvudlöst, att fritidspedagoger inte omfattas av en legitimation

Vi står nu med tusentals välutbildade och erfarna fritidspedagoger som inte längre kommer få lov att ansvara för fritidshemmens verksamhet. Följden är också den att det kan skilja så lite som en högskolepoäng mellan att bli och inte bli legitimerad. Fritidspedagoger är en högskoleutbildad yrkesgrupp som har och vill ha fortsatt ansvar för barn i läroplansstyrd verksamhet. Fritidspedagoger arbetar sida vid sida med lärare och förskollärare med samma barn, i samma verksamhet, i samma organisation, efter samma styrdokument och har gått i samma skolor och i stor utsträckning gått samma kurser.

Legitimationen har kommit till för elevernas skull. Den är till för att säkra kvalitet i verksamheten. Fritidshemmen är en betydande del av barnens dag med stor inverkan på deras utveckling, socialt såväl som kunskapsmässigt. Därför är det en självklarhet att fritidspedagoger ska omfattas av legitimation.

G U S T A V F R I D O L I N
Riksdagsledamot för Göinge, Österlen och Bjäre
Språkrör
Miljöpartiet de Gröna

FacebookTwitterWhatsAppEmail

30 kommentarer

  1. Värt att vänta på! Gustaf har ännu en gång visat var han står i kampen för fritidspedagogen, fritids och hela skolan. MP har ståndpunkt klar i frågan. Tack ska ni ha!

  2. Ja, men det är ju så självklart för alla, för oss men inte för JB…..
    Bra skrivet! Nu fick man lite kraft tillbaka att fortsätta kämpa, gött!!!

  3. Tack Gustav! Det är politiker som du vi behöver i svenska utbildningsväsendet! Tyvärr har det som pågår nu spårat ur totalt och barn och unga är de som kommer bli de största förlorarna utifrån ett samhällsperspektiv i framtiden.

  4. Härligt att se politiker som förstår att lärandet i fritidshemmet är så betydelsefullt för barnen och hela dess utveckling!
    Tack för en bra krönika och insikt i det orimliga i detta ogenomtänkta beslut!

  5. TACK!!! för att för att du fattar det de som styr vårt land inte förstår. Jag får tårar i ögonen av allt klokt du skriver såå tacksam…

  6. Äntligen en politiker som är väl insatt i vad det hela handlar om. Tänk om vi haft fler Gustav i utbildningsdepartementet, som med engagemang och och kunskap kunde göra livet lite lättare för oss fritidspedagoger.

  7. Bra formuleringar. Kan för tydlighetens skull tillägga att fritidspedagoger är utbildade på LÄRARhögskolan. Vad utbildar man där?..

  8. Tack Gustav för att du ser och uppmärksammar vårt värde ! Vi hoppas att regeringen ändrar sig i sitt ställningstagande och hindrar en viktig yrkesgrupp att dö ut

  9. Gustav! Vad som än händer kan ni räkna med min röst i valet!
    Man undrar vilken kohandel som ligger bakom att Folkpartiet själva får styra och ställa i skolans värld? För vilken fråga har de andra partierna sålt ut en skola som verkligen ansåg att vägen var målet till en som fungerar precis tvärt om? Hur många lärare ska orka kämpa för barnens rätt att lära sig lära? Det är inte frågesporter våra barn ska hantera, det är livet. Nu gäller det verkligen denna rätt.Det gäller livet. MVH Ingrid L

  10. Tack Gustav för att du är en klok människa och genom din politik kan driva denna fråga. Den kan bli viktig i nästa val. Och vi är många fritidspedagoger som får rösta.

  11. Hej igen! Jag tror att det råder en missuppfattning angående fritids- förskola. Varken förskola eller fritids är obligatoriska att delta i. Barnen vistas där av huvudorsaken, vårdnadshavarna jobbar eller studerar. På förskolan är det dessutom tillåtet att ha barnen 15 timmari veckan för att det anses utvecklande. På fritids får man också vara trots att föräldrarna är hemma om det finns särskilda skäl, t.ex. språksvårigheter. Kommunerna däremot är skyldiga att tilhandahålla barnomsorg till dess barnen ska fylla 12 år. Att vara i förskolan är lika” frivilligt” som att vara på fritids, eller hur? MVH Ingrid L

  12. En STOR delseger!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Vi har fått tillbaka ansvaret för fritids. Det står på Aktuelltsidan på lärarförbundet. Fantastiskt bra jobbat av alla som inte gett upp. TACK!!
    KRAM Ingrid L
    Du har verkligen bidragit du också Gustav Fridolin.

  13. Du Gustav!
    Jag har hört att det finns ett ledigt jobb som skolminister efter valet!.. Snälla sök det!
    Varm hälsning
    Jesper

Lämna ett svar

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*