FRITIDSPEDAGOGISKA ORDSPRÅK

Inspirerade av Anne-Marie Körling publicerar nu fritidspedagogik.se en samling pedagogiska tankar i form av ordspråk.
Nedan följer en lista med fraser formulerade av redaktionen, men även några vi tjuvat med oss på vägen (tack Eric Wangel, Tobias Nyberg mfl).

Vi har dessutom gjort kort av att pryda era arbetsplatser med som även kan fungera som frågeställare vid en pedagogisk diskussion kollegor emellan.
Ladda ner korten HÄR.

A
Allt för ofta bedömer vi barn utifrån vad de borde kunna istället för att handleda dem utifrån vad de kan.

Att följa pedagogiken är att följa barnet.

Att ha regler, samsyn och gemensamt förhållningssätt är att curla pedagogen.

Att inte uppfinna hjul igen kan innebära bortkastade tillfällen att förstå och utvecklas vidare.

Att leka är att utforska. Att utforska är att lära. På fritids får man leka.

Att vara demokratisk är att vara jämbördig, och har sällan med majoritet att göra

B
Barn behöver referenser.

Barn har inte tappat respekten för vuxna, de bara förväntar sig den tillbaka.

Barn kan inte ha beteendeproblem –däremot kan vuxna ha problem att förstå barns beteende.

”Barn söker gränser”, visst. Men sina egna -inte våra.

Barn är vår samtid.

Barndomen är ”entreprenöriell” i sin blotta existens. Fritidspedagogiken tar tillvara barndomen.

Barnet har alltid rätt.

Bättre relation=färre regler.

D
Demokrati på fritids är att anpassa verksamheten efter barnet och inte tvärt om

Det kräver sin pedagog att se lärandet utanför schemats fyrkanter.

Det längsta tålamodet borde ha veto, inte det kortaste

Det faktiska barnet får hela tiden ge vika för vår föreställning om barn.

Det är en kompetens att förhålla sig till barnens fria tid.

Det är inte barnen som tappat respekten för vuxna.
Det är vi som tappat tilltron till barnen.

Du behöver inte försöka ändra barnen. Bara hur du ser på dem.

Du kommer aldrig hitta de bra metoderna förrän du släpper de dåliga.

E
Ett destruktivt barn borde få mer frihet, inte mindre.

F
Fokusera mindre på ramarna än på paletten och duken.

G
Gemensamma regler får aldrig vara viktigare än gemensam respekt.

Generellt har pedagoger en förmåga att överskatta sig själva och underskatta barnet.

Gårdagens barnsyn kommer ha svårt att se dagens barn.

Gör vi mot barnen vad vi skulle gjort om deras föräldrar såg och hörde?

H
Hur ska barn kunna känna på sina egna gränser om de bara får känna på våra?

Hur är inget bekymmer så länge vi är säkra på varför.

I
Ibland är ”fel” det mest rätta att göra.

”Ingen regel utan undantag”, men vem välsignar undantaget –den vuxna eller barnet?

K
Kunskapskompositionen börjar med ljudskapande, evolverar till melodier som gör andra nyfikna.

Kvalitativ tillit: Att lita på att barnen fattar adekvata beslut oavsett vuxen närvaro.
Kvantitativ tillit: Att lita på att barnen gör som vi säger trots vuxen frånvaro

L
Lust handlar inte om att göra vad man vill. Det handlar om att vilja det man gör.

Lärande kräver friktion.

M
Min frihet slutar när någon annans börjar.

O
Om barndomen endast går ut på att bli vuxen är den meningslös.

Om det inte finns något som heter fritidsfiera behöver vi uppfinna det

Om du tror att barn gör saker för att provocera -bli inte provocerad.

P
Pedagogen måste följa barnet mer än barnet måste följa regler

Pedagogisk konstnärlighet är att kunna göra pedagogik av allt -ett ting i sig kan inte vara pedagogiskt.

På fritids får eleven vara barn.

På fritids kan vi riva teorin och bygga den i praktik.

R
Regeln är den vuxnas perspektiv -relationen barnets.

Relationen överträffar alltid regeln.

Respekt för barn borde begränsa pedagogens förfarande. Inte REGLER för barn.

S
Skola: lära genom att höra. Fritids: lära genom att göra.

Som pedagog strävar jag inte efter att lära barn rätt och fel. Jag strävar efter att stimulera dem att själva kunna bedöma.

Svaret är ibland ointressant. Frågan säger mer.

Synen på barnet är synen på omvärlden.

Så fort vi anser att barnet ska hållas ansvarigt diskvalificerar vi pedagogiken.

Så länge vi har ambitionen att styra barnet kommer vi orsaka oss själva frustration.

Så länge vi villkorar barn kommer de villkora oss.

T
Tron på pedagogiken är tron på barnet.

U
Utveckling kräver motstånd.

V
Vuxna bär alltid ansvaret. Alltid.

Våra pedagogiska olikheter är av större betydelse än våra likheter.

Ä
Ämnet kompletterar kunskapen.

Är en metod bra bara för att den fungerar?

Är jag den pedagog jag vill vara?

Är problemet att barn gör det de inte får, eller
är problemet att barn inte får det de gör?

Är vi till för barnet eller är barnet till för oss?

FacebookTwitterWhatsAppEmail

18 kommentarer

  1. Tack för att ni sätter ord på det jag tänker och gör,och försöker varje dag! Ni sätter fingret på essensen i fritidspedagogens förhållningssätt. Detta kommer att tryckas upp och spridas, var så säkra på det. Ev tapetseras på rektors rum och andra ställen som kan tänkas behöva det.
    Ingen som vill smyga in en kortlek i Jan B,s hand så att han kan börja fundera?

  2. ”Major” Björklund har redan slarvat bort alla kort han ”fick” i given och har redan ställt till med stor skada…..han skall inte ha fler chanser och förhoppningsvis är han blott ett surt minne efter valet 2014…….

  3. Många av dessa präntade ”ordspråk” lämnar öppet för olika tolkningar av desamma beroende på vem som läser dem…….
    Jag skall lämna ett bidrag till ordspråkslistan:
    Bokstaven T ………Tro inte att de kunskaper och färdigheter du en gång tillägnat dig för en proffesion som fritidspedagog för alltid kommer att efterfrågas…..de styrande är mästare på att ”transformera” om förutsättningarna för desamma för att passa in i sina egna politiska ”behov”….

  4. Förlåt Jan. Du må vara realist. Men ack så tråkiga kommentarer du har!
    Varför riktar du dem till denna – enda sida – för fritidspedagoger istället för direkt politiken?

  5. Lärande och utveckling kräver friktion, som sagt. Bra med levande diskussion som inte håller tillbaka på kritik, åsikter och olika perspektiv. Något som, i mitt tycke, saknas ofta i fritidspedagogiska diskussioner.

  6. Hej Nicklas! Vakna upp och inse att verkligheten för oss få kvarvarande fritidspedagoger är ”tråkig”….framtiden ser inte så ljus ut för varken oss eller våra barn när fritidshemmens verksamhet och framtid disskuteras…..
    Tycker det känns beklagligt att du inte har förstått att jag skriver bl.a här för att belysa saker som angår oss ur ett erfaret perspektiv och att jag har en förhoppning om att ”väcka” några fritidspedagoger men också andra människor som faktiskt läser denna sajt ibland om en vändning till det bättre för fritidshemmen skall komma…..en och annan politiker slinker också in här ibland (Gustav Fridolin t.ex)……. Du skall veta att jag faktiskt har tänkt tanken att ge mig in i politiken,men vid närmare eftertanke och övervägande vill jag inte ”offra” min familj…..jag påverkar på mitt sätt , och en och annan lyssnar ”med öppna öron” till det jag skriver av välmening och erfarenhet…..

  7. Hej! Vill bara säga att jag sååå uppskattar denna chans att få göra sig hörd, kanalisera sin ilska och frustration och förhoppningsvis nå andra som liksom vi ser vad som sker med både oss och våra barn. Jag tror på detta upprop som pågår och att det kan väcka några makthavare så att vi får stolthet, arbetsro och glädje tillbaka.
    Ja, jag känner mig grumpy, tjatig och pessimistisk men med en gnutta hopp ändå. Tack för fritidspedagogik.se där sådana tråkmånsar som Jan och jag också får ha en röst. Tjolahopp!!!

  8. Jan. För mig bekräftar du väldigt mycket nidbilden av den ”gnälliga” pedagogen som längtar hem till det gamla fritidshemmet som inte längre finns.

    Jag tror säkert att du vill saker. Och vill påverka.
    Frågan är om du känns som den personen. För mig gör du inte det. Kanske Fridolin tycker annorlunda.

    Mikael Andersson. Klart friktion ska få plats. Olika meningar.
    Jag har följt sidan sedan start. Från början fanns många positiva kommentarer till texterna. Nu tycker jag att negativa kommenterer tar över allt mer.

    Heja er som vill försöker.

  9. Hej igen,Nicklas! Hur många år har du ”på nacken” som fritidspedagog?Du kanske inte ens är fritidspedagog….? Är du med på att det har skett en enorm nedmontering av fritidshemmens resurser och framförallt de sista 10 åren? På många skolor bokstavligen trängs fritidsbarn ihop på liten yta och någon måste tala om för dig att ”nu har du kommit till fritidshemmet”,miljön består oftast av klassrum och en lång korridor……att då tycka att jag är en ”gnällgubbe” tycker jag är dålig stil från din sida…..jag ser det som att jag är här för att ”balansera” debatten med min långa erfarenhet…och om du orkar läsa alla mina inlägg här så borde du märka att jag har många förslag till hur det skall kunna bli bättre……för att komma framåt till något bättre behövs oftast även ”historik” och en ”backspegel”….Ha det gött!

  10. Balansera debatten? Du hoppar ju på den sida av vågskålen som redan väger tungt.
    Vem har missat hur fritidshemmen ser ut idag, tycker du?

    19 års arbete i fritidshem, särskola och skola.

  11. Förutsättningarna för fritidshemmet hakar till viss del ihop med innehållet.
    men jag tror vi gör oss en otjänst om vi ständigt håller oss inom ramarna för hur hemskt det är -i synnerhet om vi inte tar tag i den ”politiska” kampen som det innebär.

    Vad vi däremot inte kan koppla oss fria från är arbetet med barnen.

    Jag kan inte bara bry mig om halva barngruppen bara för att jag vill halvera den.

    Vi måste kunna fokusera på innehållet.

    http://www.fritidspedagogik.se/index.php?id=186

  12. Nicklas….du har tydligen missat de inlägg från mig som har konstruktiva förslag som är underbyggda av längre erfarenhet som fritidspedagog än du har….men okey,nu skall vi inte träta om ”längdens” betydelse…..förslag som syftar till att just det ”spektra” av färdigheter som fritidspedagogiken utgör skall få en chans att i full blomm genomsyra barnet…..
    Tycker det var bra som Andreàs skrev att ”förutsättningarna för fritidshemmet hakar till viss del ihop med innehållet”..med den enda ändringen att jag personligen tycker att jag i den meningen vill byta ut ”till viss del” mot ”till stor del”. Ha det gött!

  13. Jan. Med all respekt för vad du erfarit som fritidspedagog. Jag upplever många av dina kommentarer som tråkiga. Vilket står mig fritt att göra. Jag har läst dina kommenterer förut där jag inte heller såg en jämvikt mellan konstruktiva förslag och förfasandet över vad som har blivit.

    Men du verkar engagerad. Men jag kan bara tala för mig själv. Jag påverkas negativt av ditt sätt att kommentera alla texter. Men DET står dig fritt att göra. Andra kanske finner styrka i vad du skriver.

  14. Hej! Att vara pessimistisk när det gäller förutsättningarna behöver inte spilla över till hur man är i barngrupperna. Det är två skilda sfärer. Av barnen får vi den energin som gör vardagen spännande.
    Idag har jag och några barn från den förskoleklass som jag vikat i varit på stranden och låtsats att vi strandat på en öde ö. Vad behövde vi för att överleva????
    När vi reflekterade efteråt sa ett av barnen”- Jag tycker skolan ska vara här!” ”-Menar du alltid?” frågade jag.”- Ja alltid!” svarade hon med eftertryck. Kanske är det så jag känner också. Söndagsbetraktelse.

  15. Visst, Nicklas! Det står dig fritt att tycka att mina kommentarer är tråkiga……men du tycker ju någotting om dom iallafall…..dom bidrar till en process i din hjärna där du bearbetar från egna upplevelser och kommer fram till din ståndpunkt att mina kommentarer är för dig tråkiga……Vad vill du med denna sida? Vill du att den bara skall handla om fritidspedagogiken och inte förutsättningarna för densamma……vill du inte bli påmind om och diskutera förutsättningarna,de förutsättningar som på många av Sveriges fritidshem är horribla!? …….Vill du att detta skall vara en sida för ”klubben för positiva ryggdunkare” som inte leder till något annat än att sedimentera rådande förhållanden? Jag kanske har mest ”tråkiga” inslag här,men det får du tåla…..Jag ser ibland på saker ”från en annan sida” som ni ”ryggdunkare” har missat…….

  16. Tack för att du blottade den sidan. Förklarar din kritiska hållning på sidan.
    Första gången jag skriver på sidan och enligt min mening dunkas det för lite ryggar på de som skriver på sidan. Folk som lägger ned tid och engagemang på att sprida texter både om förutsättningarna, pedagogiken, synliggörandet av normer samt faktiska texter som går att använda i sin verksamhet.

    Vad jag ska göra av din erfarenhet vet jag inte.

    Tror inte vi kommer längre i denna diskussion. Vi har båda uttryckt vad vi tänker.
    Lycka till.
    Vänligen
    Nicklas

  17. På den här sajten kan man ju i stort sett ”bara” kommentera det som ”några” har tagit sig tid att skriva……när man då ibland eller ofta ser andra infallsvinklar i det som skrivs vill man kanske kommentera ”och inte bara rakt av hålla med”……det är det som Micke skrev så bra tycker jag…….då skulle det verkligen bli en ”tråkig” upplevelse här……

    Ha det gött!

  18. Hej Jan!
    Fritidspedagogik.se är en öppen möjlighet för alla som vill.
    Vi har genom åren haft ett 20-tal artiklar från andra än redaktionen.
    Du är mer än välkommen att skriva en egen text. Vi har aldrig refuserat en inskickad text.

    Maila: info@fritidspedagogik.se

    Tack till både Jan och Nicklas. Jag uppskattar att ni diskuterar.
    Hadar Nordin/ upphovsman Fritidspedagogik.se

Lämna ett svar

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*