Fritidshemmet 1984-2014

1984: Gruppen – kvalitetsaspekt
2014: Gruppen – kvantitativt mått

1984: ”Föreningslös ungdom är en riskgrupp”
2014: ”Barngruppernas storlek i är en risk”

1984: Fritidspedagoger organiserar grupper pga barns behov
2014: Fritidspedagoger organiserar grupper pga trånga lokaler

1984: Egen lokal
2014: Egna leklådor

1984: Bakar pga ”bra att kunna”
2014: Bakar pga ”praktisk matematik”

1984: ”Vi borde samverka med skolan. Vi kompletterar varandra bra!”
2014: ”Vi är lärare i skolan”

1984: ”Hur ska vi balansera mellan grupp och individ”
2014: ”Har någon sett Matilda!?”

1984: ”Vad krävs för ett gott liv?”
2014: ”Vad krävs för att hålla reda på alla ungar?”

FacebookTwitterWhatsAppEmail

3 kommentarer

  1. Från en som hade varit med ett tag redan 1984 kan jag verifiera att jämförelsen stämmer. Lika sann som tragisk. Känns som att 1984 låg ideologiska aspekter lite mer i fokus om en säg som så.

  2. Känner också tyvärr igen jämförelserna, även om jag inte arbetade som fritidspedagog då.
    Har mött många erfarna fritidspedagoger som just beskriver hur det var.
    Det riktigt sorgliga är att om man lägger ihop allt det som sammanfattar 2014 i det du skriver Hadar så har utvecklingen av fritidsverksamheten tyvärr gått i fel riktning. Kan inte se hur den utifrån denna utveckling blivit kvalitativt bättre. En bidragande orsak till detta är den falang av oss fritidspedagoger som vurmat för skolan, deras syn på kunskap och lärande, fritidshemspedagogiken sönderslagen i ämnen och lektioner och drömmen om en hägrande lärartitel. Säger inte att allt var bättre förr utan att vår verksamhet inte haft en gynnsam utveckling utifrån målen med vårt uppdrag.

Lämna ett svar

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*