Grattis årets fritidspedagog: Anette Reiver, Nässjö!

För första gången utser Lärarförbundet årets fritidspedagog efter att NCFF (Nationellt centrum för främjande av god hälsa hos barn och ungdom) inte hade resurser att utse vinnare. Juryn under NCFFs tid har också bestått av representanter från Lärarförbundet och dess ämnesråd för fritidspedagogik.
Efter att Lärarförbundet övertagit nomineringen har kriterierna ändrats en aning från NCFFs betoning på hälsa till Lärarförbundets betoning på lärande och samverkan.
Vi skulle kunna ställa oss frågor som huruvida årets lärare utses med samma fokus på samverkan, eller huruvida vi ännu är fritidspedagoger eller ej i förbundets ögon.
Men den största frågan för mig är huruvida den fritidspedagogiska världen har blivit alltför liten. Jag vill inte alls spekulera om jäv eller liknande (ber om ursäkt om jag uppfattats anklagande), men det är en begränsad skara fritidspedagoger som syns och i detta fall är vinnaren kollega med en representant från ämnesrådet i fritidspedagogik.
Jag vill absolut inte ta någon ära från Anette Reiver, jag garanterar er att hon är en fenomenal och självklar segrare –jag menar, hon är ju årets fritidspedagog!
Och hade affischnamn som Hadar Nordin eller Olof Jonsson kammat hem segern hade det också varit segrare plockade ur en liten skara. (Nordin hade ju i och för sig aldrig kunnat tilldelas ett pris av Lärarförbundet av historiska skäl –kan en kritiker av Lärarförbundets syn på fritidspedagogik tilldelas att pris av de samma?)
Fritidspedagogik får inte handla om den fackliga synen på professionen eller kritiken mot den samma. Urvalet måste vara större än en skyttegrav.

Fritidspedagogik är de kriterier Reiver levt upp till!

Hur förstorar vi den fritidspedagogiska arenan? Hur hittar vi fler grymma fritidspedagoger?
Hur sätter vi yrket på den utbildningspolitiska kartan?

Återigen, grattis Anette Reiver!

FacebookTwitterWhatsAppEmail

10 kommentarer

  1. Jag håller med Line.

    Grattis Anette!! Du är värd allt beröm!
    Tillsammans med alla dem som gör skillnad i den fritidspedagogiska vardagen och gör den bättre.Stå på dig och njut av utmärkelsen, såna växer verkligen inte på träd, de får man jobba sig till!!!!!
    Rosor från Ingrid Lycknert

  2. Jag tror vi alla kan enas i ett stort Grattis till Anette och ingen skugga ska falla över något. Jag tolkar Andréas text som en oro över att det är svårt att synas som duktig fritidspedagog. Att urvalsgruppen till detta viktiga pris blir liten. Vi är alla glada för Anettes och fritidspedagogikens uppmärksamhet i detta och vi hoppas snart få lyfta henne även i en intervju på fritidspedagogik.se eller kommande sidan nulyftervifritids.se

    Bra arbetssätt ska spridas.

  3. Line:
    Jag grattar vinnaren mångfaldigt i texten.
    Och gör det gärna igen.
    Det finns ingen skugga över henne eller hennes arbete. Verkligen inte.
    Förstår inte var du läser inte det?

    Vad texten handlar om är en snäv arena för fritidspedagoger.
    Vilket är ett problem för utvecklingen av yrket.
    Det figurerar en handfull fritidspedagoger i debatten. Något som gör utbudet begränsat.

  4. Jag blir så trött på att de alltid ska gnällas så på allt Lärarförbundet gör, inte gör, hur det görs o.s.v. Hade det varit någon av de mer kända gnällarna som fått titeln så hade det nog blivit annat ljud i skällan.

    Texten handlar inte bara om att det är en snäv arena. Texten handlar också om att du kopplar samman och antyder att vinnaren på något sätt skulle favoriserats för att dennes kollega sitter i ämnesrådet. Lågt!

  5. Berra.
    Läs texten igen. Var hittar du den antydningen, utan att klippa av en mening?

    Jag tycker att tex Hadar Nordin,som driver denna sida (och ”gnällare/kritiker” enligt en del) också vore ett för snävt val.

  6. För den uppmärksamme har ”gnället” på lärarförbundet minskat rejält under de senaste året på denna sida. Fokus har snarare legat på politik och fritidspedagogik. Historik och framtid.

    Jag jagar inga priser eller utmärkelser men accepterar att Andreas Nyberg använder mitt namn som exempel i debatten. Tyvärr hamnar denna diskussion på personnivå istället för strukturnivå. En vanligt förekommande problem i vår verksamhet också.

    Nyberg kan ha rätt. Han kan ha fel. Jag är glad att någon vågar sticka ut hakan och funderar kring strukturer trots att den hakan blir rakad.

    Lärarförbundet är en maktfaktor som präglar debatten. Därför måste de få granskas. Liksom jag förväntar mig att fritidspedagogik.se granskas med sakligt och kritiska ögon. Noterbart i detta är att sidan uppmärksammas, används och sprids av många; SKL, universitet, politker och fritidspedagoger. Men just nämnda fackförbund har en ganska kall hand. Många är de gånger då vi sökt samarbete med Lärarförbundet och inga svar fått. Men förmaningar har vi fått.

    Fritidspedagogiken lider under just strukturproblem både vad gäller politik och verksamhet. Anette Reiver kommer i kläm i en debatt som öht inte handlar om henne. Det är synd. Och jag vill påstå att Nyberg inte är den som drog in Reivers person som slagträ i debatten. Det gjorde möjligen de som reagerar emotionellt-personligt på de strukturproblem som texten framhåller.

    Fortsätt gärna debatten. Men håll den saklig till vad texten faktisk säger.

  7. Om du uppfattar det som att det inte gnälls på Lärarförbundet eller att en avhuggen mening kan tolkas som att du antyder ett samband mellan vinnaren och ämnesrådsdeltagaren, varför går du då in och redigerar din första text?

Lämna ett svar

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*