Whos got your back?

Jag har tidigare fått mail angående min kritik av Lärarförbundets arbete med landets fritidspedagoger. Närmare bestämt två mail där jag ombeds sluta ”gnälla på facket”. Även på Facebook i våra diskussionstrådar har jag fått höra, av fackligt aktiva, att ”nu får du väl ändå ge dig!”. Jag är inte ensam om det. För en tid sedan fick en kollega höra att hans fackliga ombud var trött på ”tramset”. Lokala fackarbetare som rågar sin mått och avhyser sina medlemmar.

De lokala styrelserna regleras av något som kallas ”Normalstadgar”. En tidig punkt gällande avdelningsstyrelsen (§8) säger att den ska ”verka för god medlemskontakt och rekrytering av medlemmar”. Då kan man inte snäsa av sina medlemmar på det viset. Varje medlem måste få uttrycka sig rörande fackets arbete, än om kritiken är tuff. Då är det upp till facket att sakligt visa på det motsatta. Eller bifalla. Men inte slå medlemmarna på fingrarna.

I de centrala stadgarna finns föreningens ändamål. Det första – och kanske viktigaste – säger som följer,
”§ 1.2 Ändamål
I Lärarförbundet ska vi gemensamt förbättra individens och kollektivets villkor samt stärka inflytandet över och förutsättningarna för läraryrket”

Ok, här ligger min centrala kritik. Individens villkor har inte förbättrats. Mina villkor som fritidspedagog har utan tvekan blivit sämre. Och facket lägger detta på oförstående politik och hänvisar medlemmar till att själva engagera sig fackligt.

Om utbildingsdepartemenetet försöker dölja devalveringen med lärarlyftets möjligheter så gör lärarförbundet detsamma med sitt inlobbande av fritidspedagogen i behörighetsförordningen. Eva-Lis Sirén hävdar bestämt att fackets hårda arbete lobbade in fritidspedagogen i förordningen. Vad hade skillnaden vart om vi inte stod med?

Men man säger inte i samma andetag att facket misslyckats rädda alla som redan finns i verksamhet. Alla vi som redan har en akademisk utbildning mot fritidshemmets verksamhet får den devalverad. Den berättigar inte längre till ansvar för verksamheten. Men vi får finnas. Individens villkor har försämrats och kritiken mot förbundet är berättigad.

Vidare slår man sig på bröstet för att ha räddad kvar utbildningen till fritidshemsarbetare, dock som grundskollärare med akademisk tyngd och behörighet i skolan. Alla som utbildas från nu blir legitimerade grundlärare mot fritidshem. Framtiden tryggad. Men man säger inte i samma andetag att facket misslyckats rädda alla som redan finns i verksamhet. Alla vi som redan har en akademisk utbildning mot fritidshemmets verksamhet får den devalverad. Den berättigar inte längre till ansvar för verksamheten. Men vi får finnas. Individens villkor har försämrats och kritiken mot förbundet är berättigad.

Så fortsätter leken som katten på råttan och råttan på svansen. Facket skyller på oförstående politiker som visar dörren till lärarlyftet (som är en omskolning av yrket). Medlemmar ifrågasätter facket som bollar det till pedagogen som ska bjuda in politiker till verksamheten. Ingen har kommit till korta. Allt landar på den enskilda pedagogens bord. Engagera dig fackligt!

Men tankarna, ideérna och kraften kommer från en grupp engagerade pedagoger på facebook. En grupp som det ryktas att Lärarförbundet (centralt eller lokalt?) inte tycker om.

Jag och många med mig har engagerat oss i ett fackligt arbete som började på facebook. Men, som jag hävdar, utanför fackets regi. Ibland med facket som sponsor för någon betald avgift. Men tankarna, ideérna och kraften kommer från en grupp engagerade pedagoger på facebook. En grupp som det ryktas att Lärarförbundet (centralt eller lokalt?) inte tycker om.

Lärarförbundet påverkar. Säger man. Och viftar med sina vimplar om att ”allt börjar med en bra lärare” och ”10000 mer i lön”. Inte en vimpel för att ”legitimera fritidspedagogiken”. Samma gamla smulor på bordet. Och samma förväntade tacksamhet för allt bra som gjorts. Jag förväntade mig så mycket mer.I det initiala arbetet. Informationen vart detta var på väg. Det som skett är unikt, säger förbundets ordförande. Men inte tillräckligt illa för att ta ut fritidspedagogen i strejk. Innan det var för sent.

Till sist ska det sägas att det finns väl fungerande avdelningar i landet där fritidspedagoger känner ett stort stöd. Bra för dem även om det också irriterar mig. Det godtyckliga och slumpmässiga arbetet med fritidspedagogen.

16 Kommentarer

  1. Återigen, Hadar, du sätter på pränt, träffsäkert och kraftfullt, precis det jag och säkert många fler i våra led känner och tänker. Tack för de orden!
    Det hade varit kraftfullt och starkt jobbat om LF verkat enligt paragrafen du hänvisar till:”§ 1.2 Ändamål
    I Lärarförbundet ska vi gemensamt förbättra individens och kollektivets villkor samt stärka inflytandet över och förutsättningarna för läraryrket”
    och tex sagt:- ”Nej tack, inga legitimationer för Lärarförbundets medlemmar förrän alla våra lärarkategorier, inkl fritidspedagogerna omfattas av legitiomationsrätten/-kraven”.
    Solidarietet som kanske skulle kostat. Förmodligen hade en och annan flytt till LR, men det hade visat att vårt förbund är ett förbund som värnar alla sina medlemmar och trovärdigheten hade hamnat på plussidan.
    Finns mycket att uttrycka om detta, men du har som sagt fått på pränt precis det som behöver sägas. Tack!

  2. Intressanta funderingar det där! Jag var med o stöttade mina fritidspedagogkollegor (är förskollärare själv) när dom demonstrerade i Göteborg i lördags, för att dom vill ha leg som fritidspedagoger på fritiids. Vi arbetar i Härryda. På vår skolan är fritidspedagogerna aktiva och hade därför även fått stöd från flera som själva inte är fritidspedagoger, men som ville visa sitt stöd…men var fanns facket? Varför fanns det inte någon enda från facket som var där o talade och visade sitt stöd. Vilket ypperligt tillfälle det hade varit! Våra lokala fackombud från skolan var dock där! Men även fackombud som engagerar sig fackligt lokalt vill väl se, att facket backar upp medlemmarna och dom själva! Varför är det så tyst från facket?
    Sen måste jag baar få säga, att det är lustigt att så många tror att lärarnas status kommer att höjas för att man får leg! Jag vet många yrkeskategorier som har leg VVS:are, elektriker, svetsare etc etc Sen så följer det väl inte med en penningpåse, utan att det i så fall blir mindre i nån annans påse och inte blir väl undervisningen bättre och förhållandena med för stora barngrupper och stressade utagerande barn förändrade, för att läraren har sitt leg!? Tänk att det var bristen på leg, som var det som var problemet i skolan idag!
    Dessutom verkar det redan nu vara mycket tid, som går till att planera hur man ska kunna kringgå, förlåt, tolka den nya skolplanen, för att kunna ha folk på tjänsterna. Det kommer ju att vara brist på folk med rätt legitimation för att undervisa i olika ämnen!

  3. Jag håller med dig fullständigt Hadar!

    Jag tror inte Lärarförbundet är intresserade av att fritidspedagogerna växer sig alltför starka. Skolverkets rapporter kring den bristande kvalitén på landets fritidshem och kraven som höjs på högre personaltäthet och mindre barngrupper, är det enskilt största hotet mot att lärarna ska mista sina förmånliga ferietjänster. Lärarförbundet är inte dummare än att de inser att lärarkåren i helhet riskerar att behöva stötta fritidshemmets verksamhet och därmed drabbas av samma arbetsbelastning som landets fritidspedagoger. En tilltalande tanke för mig som fritidspedagog, men antagligen högst skrämmande för många lärare.

  4. Viktigt att det kommer till ytan, Hadar. Även + till Andreas Larsson som sätter fingret på det som kommer ta döden på lärarna och kanske rädda oss. Ferietjänsternas försvinnande när de ska arbeta på fritids. När det går upp för alla L att så är fallet kan vi helt plötsligt få se prov på solidariskt arbete från fackets alla medlemmar.

  5. Du sätter fingret på problemet, men jag förstår inte varför alla blickar ständigt vänds mot facket . Har de inte tydligt och en gång för alla visat att de gärna tar emot avgiften du betalar, men inte tänker göra något för att förtjäna den??? Någon hjälp från facket står nog inte att finna, vi får hjälpa oss själva och varandra!

  6. Tack alla. Det skrämmande i det här är att det felar så mycket mer än vad vi tänkte och trodde i början. Alla framgångar som framhålls döljer en motgång av större dimensioner. 

    Det värsta av allt är att vi ska behöva ta skit när vi försöker förstå. Klassiska härskartekniker. Förlöjligande, osynliggörande, undanhållande av information. 

    Jag vill också poängtera att denna sida är ett verk av fritidspedagogers engagemang. Får mail ibland där fritidspedagoger tackar för att facket äntligen gjort något bra för dem. 

  7. Hej!
    Vill bara skriva ett förtydligande när det gäller manifestationen i Göteborg. Lärarförbundets lokalavdelning tog tidigt kontakt med facebookgruppen. Tre stycken av oss var med på planeringen av manifestationen där vi efterfrågade vilket stöd som gruppen ville ha från facket. Gruppen ville att vi skulle vara just ett stöd och ”inte ta över”. Vi kom överens om att vi skulle sprida information via våra kanaler och betala demonstrationstillståndet. Dessutom var flera från vår styrelse med vid manifestationen, ledde talkörer o.s.v. Kan hålla med om att vi kanske borde haft en skylt som det stod Lärarförbundet på eftersom vi aktivt stödde detta. En lärdom till nästa gång.
    När jag sedan kom hem och såg att du Hadar skrivit i andan ”att facket inte gör något” så blev jag helt enkelt ledsen och skrev lite argt på sidan. Vi fritidspedagoger som jobbar fackligt är också människor. Men om jag sårat någon så ber jag verkligen om ursäkt. Det var inte min mening.

  8. Jag skrev inte att facket inte gör någonting. Jag skrev ”Det är en ganska stor rörelse vi bedriver landet om. Ett fackligt arbete utanför fackets regi.”

    För mig är detta en saklig och professionell sak där kritik måste kunna fördelas. Jag förstår att facket är människor och människor är inte felfria. Ibland riktar vi våra pilar åt fel håll.

    Denna pil var inte till dig. I synnerhet.

  9. Skitbra Hadar! Du satt mångas upplevelser av fackets flathet när det gällt oss fritidspedagoger mitt i prick! Tack för det!

  10. Som vanligt mitt i prick! Kan bara instämma i formuleringarna och önska att jag var lika bra på att sätta tankarna på pränt. Tack till alla Er kollegor runt om i landet som dagligen engagerar Er!

  11. Jag är fritidspedagog och fackligt aktiv i Lärarförbundet. I vår lokalavdelning har vi många ombud på fritidshemmen som gör ett suveränt arbetet för att försöka förbättra förutsättningarna på fritidshemmen. Tyvärr vågar inte alla som arbetar på fritidshemmen ställa upp och stå för den kritik man har mot dåliga lokaler, stora barngrupper mm. Tilliten till arbetsgivaren är mer eller mindre förbrukad.
    Däremot känns det som om alla fritidspedagoger engagerar sig i legitimationsfrågan, alla uppmanas att gå in på namninsamlingen och på Face book. Nu gäller det att inte ge upp, det gör man inte på Lärarförbundet centralt heller. Dessutom: ” Facket” är alla som är medlemmar inte bara de som är fackliga förtroendemän. Om alla hjälper till och fortsätter att påverka kan vi nå en legitimation i fritidspedagogik!!!!!

  12. Bra skrivet!! Lärarförbundet är inte mycket att hänga i julgranen… Om de tagit den här frågan på allvar hade de löst det för längesen… borde skett samtdidigt som de andra. Riktigt dåligt skött!!!

Leave a Reply

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*