Who´s got your back? Part II

Många är de filmer som i sin uppföljare gjort publiken besviken. Jag är besviken. Who´s got your back? Part II, har samma allvarstyngda vemod som sin föregångare. Eva-Lis Siren avrundar lärarförbundets verksamhetsår 2011 med ett litet videoklipp.

De prioriterade punkterna för nästa år är löneläget, hur du kan engagera dig, avtalsrörelsen och prioriteringar i skolan. I ett videoklipp på fyra minuter omnämns fritidspedagogens situation noll (0) gånger. Av ett ”modernt fackförbund som gör skillnad”. Frågorna hopar sig och med de tysta rykten som sakta närmar sig ytan börjar jag faktiskt undra. Tiger Eva-Lis Sirén för att det finns något att dölja? Är Jan Björklund osynlig och tyst för att det finns saker i garderoben?

Det vi alla befarar kan vara på väg att hända. Fritidshemmet ska som verksamhet bort.

Pratar Östberg utan att ge konkreta svar för att inte röja den politiska agendan? Det vi alla befarar kan vara på väg att hända. Fritidshemmet ska som verksamhet bort. In ska eftermiddagsskolan med laborativ läxläsning.

Om man ska tro på ytterligare rykten, är lärarförbundet upprörda över att Lärarnas Riksförbund klivit in på arenan. Tendenser till smutskastning började genast när detta framkom. Allt som Riksförbundet inte gjort för fritidspedagogen under tjugo år drogs upp. Vidare visslade den lilla fågeln i mitt öra att Lärarförbundet har allt att vinna på att fritidspedagogen inte blir legitimerad. För blir hon det står Metta Fjelkner med dörren öppen. Jag ser helst att lärarförbundet kliver upp och visar vem som är storebror.I övrigt jobbar de båda med lite samma kampanjer. 10.000 kr mer till lärare. Jag känner fritidspedagoger som välkomnar lite konkurens i sammahanget. Men. Jag ser helst att Lärarförbundet visar muskler. Tyvärr börjar jag dock tro att det inte kommer att ske.

Ämnesråd, lokala förbund och medlemmar – Jag tror inte vi vet vad som egentligen sker. Bland vindlande paragrafer, förordningar och tolkningar finns någon vart en känsla hos mig att detta är precis vad någon eller några vill. Vi stångar oss blodiga mot argument som inte betyder men håller oss på repslängds avstånd. Fritidspedagogen kommer att dö. Och jag är egentligen den sista att vilja bygga barrikader mellan fritidshemsarbetare – och jag gör det inte. Men politiken tvingar oss dit. Ska jag göra mitt allt för att rädda fritidspedagogen kommer jag att behöva argumentera mot grundläraren mot fritidshem som inte ens är född ännu. Ty det är den läraren politiken och skutan lärarlyftet vill att jag ska bli.
Fritidspedagogen kommer att fasas ut. Och det är med sorg jag skriver det. Jag tror inte att grundläraren mot fritidshem kommer att kunna behålla sin kraft i fritidshemmet även fast jag har det största förtroendet för alla de som utbildar dem. Malin Rohlin och Björn Haglund i Stockholm. Birgit Andersson i Umeå med flera. Jag tror att de har samma grund som vi, men de är tjänstemän och ska verkställa de politiska besluten. Tilltro och respekt. Har jag för dem.

Do or Die. Jag slåss för fritidspedagogen precis för den hon är.

Men om skolan satte normen innan, så befarar jag det än mer i framtiden. Heter du lärare kommer den skolpedagogiska tanden att tugga ännu mer i den fritidspedagogiska kanten.
Do or Die. Jag slåss för fritidspedagogen precis för den hon är. Vi har alla ett ansvar i att ta emot och skola in den nya lärarna på bästa sätt och göra vad vi kan för att pedagogiken och yrkesrollen ska leva vidare i dem. Ge inte bort dem i förtid. Förlorar vi den här kampen finns nästa handske att plocka upp. Gör grundläraren mot fritidshemmet till fritidspedagog i själ och hjärta. Ge inte bort henne! Men än är ingen kamp förlorad. Vi påverkar mer än vad vi kanske vet!

1 Kommentar

  1. Lärarförbundet lever stort och brett på argumentet att de sett till att

    1. fritidspedagogiken finns kvar på högskolenivå (men tystare om att det inte är en behörighetsgivande inriktning och i princip som en lärare light utbildning. Studenter kunde lika gärna läst vilken annan inriktning som helt på högskolan och fortfarande kunna arbeta på fritids med legitimeringstyng under skoldagen och ”annan erfarenhet” på eftermiddagen).

    2. fritidspedagogen finns med i behörighetsförordningen (endast som ett litet extra omnämnande i ”annan erfarenhets kategorin” utan egentlig tyngd)

    3. fritidspedagoger får läsa lärarlyft (ett oerhört begränsat lyft och vad det egentligen innebär eller om det ens blir av eller är möjligt är långt ifrån säkert och tydligt)

    4. kallar alla kategorier för lärare (behändigt då har man ryggen fri och fritidspedagogen kan sjunka längre bort från allmänhetens uppmärksamhet eftersom få utanför förbundskretsen vet om detta och vet vad det innebär. Fritidspedagogikens roll i skolväsendet kan få fortsätta tyna bort med ett fejkat engagemang).

    Men vi ska ändå vara tysta och tacksamma över allt som… jag tror… någon kanske… eventuellt… gör.. eller? Substansen måste bli långt mycket mer påtaglig framöver!

Leave a Reply

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*