
Väntar vi på någon?
Ladda ner Da Vinci
Ladda ner Frida Kalho
Ladda ner American Gothic
Ladda ner Jan Vermeer
Ladda ner Van Gogh
Ladda ner Mona Lisa
Svar på en del frågor som gäller behörighetsförordningen
Medias rapportering om krisen inom fritidshemmen
Att fritidshemmets verksamhet fyller en stor funktion i barns utveckling och lärande råder inga tvivel om.
Fritidspedagogiken strävar efter att skapa en pedagogiskt medveten och utvecklande lärandemiljö som utgår från barnens intressen, nyfikenhet och behov. Barnens lust att lära tas tillvara och stimuleras genom att se till deras hela situation.
Genom att erbjuda ett brett utbud av aktiviteter hjälper det barn att hitta sina intressen och ger möjlighet och sätt att fördjupa sig inom dessa
På fritidshemmet får barnen också andra erfarenheter och kunskaper än de normalt får i skolan. Fritids erbjuder en meningsfull fritid och rekreation samt stärker kamratskap genom att ge tid och utrymme för lek och utforskade.
Fördelarna med fritidshemmets uppdrag i att stötta barnens sociala utveckling, främja delaktighet och inflytande, erbjuda meningsfull fritid och rekreation samt komplettera skolan är väldokumenterade men ofta outnyttjade.
Åtta av tio barn i åldrarna 6-9 år går på fritids.
Men vad gör fritidspedagogiken under skoldagen?
Fritidspedagogiken ger skolans lärande ett vidare sammanhang och andra infallsvinklar. Den ger allsidiga erfarenheter och möjligheter för barn att befinna sig i lärande situaioner som annars skulle fattas.
I samverkan med skolan låter fritidspedagogiken processen prägla målen vilket ger barnen verkliga möjligheter att tillämpa sin utbildning och sina erfarenheter .
I framtidens skola kommer kanske inte dessa möjligheter att finnas kvar.
Fritidspedagogens särart riskerar utfasning om alla ska bli lärare.
Rädda fritidspedagogiken! Det är i denna fritidspedagogen och grundläraren med inriktning mot fritidshem borde legitimeras. – För barnens rätt till ett bredare lärande.
Ny bild kommer varje dag denna födelsedagsvecka!

Något… saknas.

Ett fint stilleben… men?

Ett fint porträtt… men var det allt?

Något stämmer inte…?

Det borde vara något mer…
Bra idee var får ni allt detta ifrån???.
Ni är glädje och hopp spridare i dem svåra tider.
Tack
Rädda fritidspedagogiken!- för barnens rätt till ett bredare lärande!
Vilken slogan, bredare lärande som t. ex. veta vem jag är, vad jag tycker om , hur man får riktigt goda vänner, att jag kan,vill och vågar, jag duger, min röst blir hörd.
Det är något att ha gott av just nu och att ta med sig på resan genom livet. MVH Ingrid Lycknert
Fritidspedagogiken ger skolans lärande ett vidare sammanhang och andra infallsvinklar. Den ger allsidiga erfarenheter och möjligheter för barn att befinna sig i lärande situaioner som annars skulle fattas.
Bra mening där, Hadar!
Glöm inte oss Lärare med inriktning mot fritidshem… 😉
Joakim Andersson, det är ingen risk, we are all in this together 🙂
Bra skrivit! Så skönt och läsa en bra text om fritidshem och vårt uppdrag. Tack!
Vad kallar ni er och ert yrke på engelska? HSV säger ‘fritidspedagog’ = “recreation instructor”, vilket låter i mina (amerikanska) öron som en anställd på en ungdomsgård eller en park… Även termen ‘fritidspedagogik’ är knepig att översättas . Vad säger ni som är aktiva i yrket?
Frågan uppstår i samband med officiella översättningar av utbildningstitlar och -yrken!
Enl universitetslektor och prefekt Malin Rohlin , Fritidshem – Schoolage Educare
Enligt skolverket – Leisure Center
University Certificate in Recreation and Leisure Education
Står det på mitt examensbesked. MVH Ingrid Lycknert
Jag vill veta vad fritidsverksamhet heter på engelska, någon som vet? Hittar inget via Google.