Tack Eva-Lis Sirén

Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén tar äntligen brösttoner för fritidshem och pedagog. Det är mycket klokt som kommer fram. Dock blir det provocerande med förbundets kursplan som korstågas.

Hur skulle det se ut om skolan hittade på egna kursplaner som lärare började jobba efter trots nej från regeringshåll? Kursplanen som Lärarförbundet skrivit är en redig verksamhetsbeskrivning. Den innehåller goda tips och idéer för fritidshemsverksamheten. Men den verksamheten är ingen kurs som vill ha en standardiserad målstyrning. Så funkar kursplaner. De styr innehållet i verksamheten. Friridshemmets behöver ingen kursplan. Vi har vår läroplan.

Om bara Lärarförbundet kunde släppa kursplanen (som just kursplan iaf) så ser jag detta som ett möjligt startskott för mer facklig kamp för fritidspedagogen och fritidshemmen.

Tack Sirén.

2 Kommentarer

  1. Om något verkligen skall hända för en klart synbar förändring av kvalite och förutsättningar i skolbarnomsorgen så är det en tvingande sanning att politiska beslut måste tas om att faktiska ändamålsplanerade lokaler anpassade efter miljökrav gällande barnantal/kvadratmeter och antal utbildade i fritidshemspedagogik/ väldimensionerat antal barn måste ställas till förfogande.Det finns två vägar enligt min åsikt att uppnå detta……antingen så kvarstår skolan som huvudman och man bygger fritidshem i direkt anslutning till befintliga skolor eller bygger ut befintliga skolor…..eller så tar en annan huvudman över och massvis med nya fritidshem byggs som är ändamålsanpassade och psykosocialt välanpassade för både personal och barn.Och som en tvingande förutsättning skall specialisterna på fritidshemspedagogik bara anlitas för den proffesion de är utbildade för och inte agera lärarvikarier,lärarassistenter,elevassistenter,bild o. formlärare,idrottslärare m.m.Dessa fritidshem(i ordbegreppets rätta definition) skall sedan interagera med föreningslivet,föräldrar,samhället och statsdelens övriga fritidshem samt verka i en symbios med skolan som genomsyrar och befäster helomfattande kunskaper hos eleverna som uppnås med alla sinnen som receptorer…..först då har vi uppnått de rätta förutsättningarna för våra barn att kunna utvecklas till harmoniska individer med ”total” kunskap och fritidshemspedagogisk personal som kan känna yrkesstolthet och ökad status i sitt arbetsliv…..Läroplanen är ingen bra ledstjärna för fritidshemmen då den ensidigt ser till skolans behov och inget annat….. Fritidshem behöver sina egna utarbetade mål-och riktlinjer och enligt min åsikt säkerligen en starkare form än tidigare motsvarigheter….skolan måste lösa sina problem utan att det skall ske på bekostnad av fritidshemmen och dess personal som har varit fallet under så många år….

  2. Hadar! Din kommentar/iakttagelse på konferensen idag var klockren! Mer kraft i den än vad föreläsningarna i sig gav. Läser dagligen på denna sida men första kommentaren.

Leave a Reply

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*