Hjälp oss att ge politiker kunskap om fritids!

Den 8/5 hölls en hearing om fritidshem i riksdagens andra kammare. Övergripande frågeställning var ”Hur kan vi vända utvecklingen”. Tillställningen var ett samarbete mellan Socialdemokraterna, Lärarförbundets ämnesråd i fritidspedagogik och Kommunal. Utöver representanter från arrangörerna talade Malin Rohlin, forskare vid Stockholms universitet, samt Bengt Thorngren och Ulrika Lundqvist från Skolverket. SKL fanns också representerade via Bodil Båvner. Det som sades i riksdagen under eftermiddagen var relativt förutsägbart. Vi är många som värnar om fritidshemmen och vi gör det från våra egna perspektiv. Därför förvånades jag över att ingen verksam fritidspedagog fanns bland talarna.

Lärarförbundet via Cecilia Larsson plagierade sig själva genom att lobba för en kursplan för de fritidspedagogiska verksamheterna samt det egna materialet för kvalitetsarbete i fritidshem. Tom Jansson från Kommunal berättade gripande och anekdotiskt om vad fritidshemmen en gång varit samt om en professionalisering och uppgradering av barnskötarnas roll. Malin Rohlin pratade om den tyska heldagsskolan som jag gärna skulle vilja veta mer om innan vi lobbar in den på politisk mark. Skolverket var sakliga utifrån sina rapporter och arbete med de nya allmänna råden. SKL nyligen kunskapsberikade via egen hearing känns trots allt som ett välkommet tillskott i debatten.
Att Ibrahim Baylan i avslutande panelsamtal säger ”läxhjälp” innan han skyndar iväg till radiointervju får mig ändå att undra hur mycket han läst på innan hearingen.

Jag saknade innerligt det verksamma fritidspedagogiska perspektivet!

Därför vill vi nu på fritidspedagogik.se ge politiken ett viktigt inspel från verksamheten. Dels kommer våra skribenter skriva men vi hoppas också på er hjälp! Om vi alla bidrar kan politiken få rejäl och matnyttig input direkt från verksamheten. Det är viktigt att sortera i de fritidspedagogiska dilemman vi upplever. Vem har ansvar? Hur ser vi konkreta lösningar på problemen? Att skicka ett klagobrev till politiken om hur illa ställt det är kommer inte att väcka ett intresse för fritidshemmens potential. Istället uppmanar vi till problematiserande men också lösningsfokuserade texter. Förslagsvis kan ni använda rubriker som ”Att utveckla kvaliteten i fritidshemmen”, ”Vinsterna med minskade barngrupper” eller ”Vad fritidshemmen skulle kunna vara”. Det är alltid positivt att luta sina argument mot eventuell forskning eller undersökningar.

Ta denna chans att påverka! Låt oss ge politiken på högsta nivå den kunskap många saknar. Blir det riktigt bra ska vi försöka hitta en sponsor som trycker ut skriften så att alla i utbildningsutskottet kan få ett fysiskt exemplar.

Deadline för texter är 31/5. Då hinner vi sammanställa och få i tryck i juli/augusti innan valet.

Be the first to comment

Leave a Reply

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*